Veelgestelde vragen

Trainen met Miha bodytec is gebaseerd op het EMS principe, het elektronisch stimuleren van alle belangrijke spiergroepen. Een methode die al tientallen jaren wereldwijd wordt ingezet bij het behalen van trainingsdoelstellingen. Ook de producent van Miha bodytec heeft jarenlange ervaring op het gebied van EMS training. Deze kennis delen zij graag met u. Hieronder treft u de meest voorkomende vragen of FAQ’s. Staat uw vraag er niet bij of wilt u aanvullende informatie? Neem dan contact met ons op, wij staan u graag te woord.

Een afspraak duurt ongeveer 30 minuten, waarvan 20 minuten effectief getraind wordt met de bodytec apparatuur. De rest van de tijd is om de speciale onderkleding en het electrodenvest aan en uit te trekken. Kennismakingsafspraken duren over het algemeen langer in verband met de uitleg en het afstellen van de apparatuur.
Met een bodytec training wordt sneller resultaat behaald dan bij traditionele trainingsvormen. Zo worden alle grote spiergroepen van het lichaam tegelijkertijd aangespannen. Er worden bijna twee keer zoveel spiervezels geactiveerd als bij een conventionele training. Bovendien activeert bodytec, in tegenstelling tot de meeste andere EMS apparatuur, de grote spiergroepen bipolair. De agonist en antagonist van de spieren worden tegelijkertijd gestimuleerd. Er wordt dus niet plaatselijk gestimuleerd en de mate van stimulatie kan per spiergroep en over de tijd geleidelijk worden opgevoerd. Daarnaast worden ook de dieper liggende spierweefsels geactiveerd.
Bij conventionele manieren van krachttraining, ben je van vele voorwaarden afhankelijk om trainingsresultaten te behalen. Te denken is aan techniek, focus, maximale gewrichtsbelasting en spierbewustzijn (voorspanning). Met een bodytec training zijn deze voorwaarden te verwaarlozen. Zo worden alle grote spiergroepen van het lichaam tegelijkertijd aangespannen. Er worden bijna twee keer zoveel spiervezels geactiveerd als bij een conventionele training. Bovendien activeert miha bodytec, in tegenstelling tot de meeste andere EMS apparatuur, de grote spiergroepen bipolair. De agonist en antagonist van de spieren worden tegelijkertijd gestimuleerd. Er wordt dus niet plaatselijk gestimuleerd en de mate van stimulatie kan per spiergroep en over de tijd geleidelijk worden opgevoerd. Daarnaast activeert de miha bodytec ook de dieper liggende spierweefsels en worden de gewrichten niet extra belast.
De effecten van een training met de miha bodytec zijn vrijwel direct te ervaren. Tijdens en na de sessie door het “happy hormoon” effect. Direct na de eerste training zult u het voldane gevoel hebben alsof u meerdere uren in de sportschool doorgebracht hebt. Na enkele sessies zullen al de eerste “meetbare” effecten optreden zoals een verhoogd energielevel, meer spierkracht, huidverbetering en vermindering van gewrichtspijntjes. Het figuur correctieve effect, vermindering vetpercentage, door een verhoogde “suiker” verbranding zal gelijkmatig zichtbaar worden. Uiteraard dient wel de inname van suiker gelijk te blijven of bij voorkeur worden verlaagd.
De hartslag stijgt gedurende de training nauwelijks, wanneer de training wordt afgestemd op de belastbaarheid van het lichaam. Maar het kan uiteraard wel. Afhankelijk van het gekozen niveau en intensiteit van de training kan na de training een wat hogere spierspanning of lichte spierpijn gevoeld worden.
Bij een gemiddelde training hoeft het hart- en longsysteem niet veel harder te werken dan in rust. De activiteit vind met name plaats op spierniveau. Hierdoor hoeft er ook geen of nauwelijks warmte afgevoerd te worden door middel van zweten. Door de oefeningen intensiever te maken kan dit effect wel bereikt worden. Onderzoek heeft echter aangetoond dat het niet noodzakelijk is om toch cardio vasculaire vooruitgang te boeken.
Voor elke bodytec sessie moet je lichaam voldoende energie hebben en goed gehydrateerd zijn. De laatste grote maaltijd dient ten minste twee uur van tevoren genuttigd te zijn. Mocht dit niet het geval zijn, dan is een extra energie aanvulling voor de trainingssessie in de vorm van een energie bar of bijvoorbeeld een stuk fruit aan te raden. Zorg te allen tijde dat je voor, tijdens en na de training genoeg drinkt, in de vorm van water of Isotone sportdrank.
Door de effectiviteit van miha bodytec zijn twee trainingen per week voldoende om doelstellingen te bereiken. Doelstellingen worden niet alleen bereikt door inspanning, maar ook door ontspanning. Neem daarom tussen twee trainingen altijd minimaal 48 uur rust.
Wij adviseren om de algemene standaard leeftijdgrens voor fitnesstraining van 16 jaar aan te houden. Doordat er geen beperkingen zijn aan de oefeningen die uitgevoerd kunnen worden, is bodytec geschikt voor ieder niveau en tot op hoge leeftijd.
Tijdens een bodytectraining wordt speciale Bodytec onderkleding gedragen; deze is speciaal ontwikkeld voor trainen met EMS. Indien gewenst sportschoenen, maar wanneer de vloer voldoende grip geeft, zijn sokken ook mogelijk.
Dit is een van de onderscheidende kenmerken van miha bodytec. Zij brengen niet slechts een apparaat op de markt. In tegenstelling tot veel andere aanbieders doet miha bodytec al meer dan een decennium veel wetenschappelijk onderzoek naar de vele effecten van miha bodytec.
Een EMS training met de miha bodytec werkt met een impuls intensiteit binnen het micro-Ampere (mA) bereik. Deze intensiteit is volledig veilig voor het menselijk lichaam. Er zijn echter een aantal aandoeningen en omstandigheden waarbij het trainen met de miha bodytec wordt afgeraden of alleen is toegestaan na goedkeuring van een arts of behandelaar. Wanneer u restricties heeft gekregen van bijvoorbeeld een huisarts of specialist aangaande inspanning, vragen wij om dit altijd van tevoren te melden.
Medicatie wordt voorgeschreven in het geval van een aandoening. Controleer daarom altijd eerst de contra-indicatielijst. Indien er restricties zijn aangaande inspanning dient de behandelend arts of specialist om toestemming gevraagd te worden.
Controleer altijd eerst of de blessure op de contra-indicatielijst staat. Is dit niet het geval dan kan miha bodytec van meerwaarde zijn. Overleg altijd eerst met de behandelende arts, specialist of behandelend therapeut.
Een spiraaltje is geen contra-indicatie voor een bodytec training. Wij adviseren wel om de eerste trainingssessie rustig te starten. Let goed op eventuele reacties van het lichaam (zoals gevoeligheid). Neem bij twijfel contact op met uw trainer of arts.
De resultaten van een bodytec training op chronische lage rugklachten zijn wetenschappelijk onderzocht en zeer positief gebleken. Een juiste begeleiding is echter essentieel evenals een goede diagnose aangezien er vele oorzaken zijn van rugklachten. Bij twijfel raden wij aan de behandelend arts of specialist om advies te vragen.
EMS training wordt al tientallen jaren veilig ingezet en kent zelfs zijn oorsprong in de revalidatie. Desondanks adviseren wij om in het geval van hartklachten voor de zekerheid de behandelende arts of specialist om advies te vragen.
In het algemeen geeft het lichaam uitstekend aan wanneer het voldoende hersteld is van de bevalling. Heeft u nog restricties aangaande sporten? Overleg voor het exacte moment dan even met de behandelende arts of verloskundige.

Overload, oftewel een verzwaring binnen een trainingsprogramma creëren, kan op verschillende manieren en is dus afhankelijk van de kennis van degene die de training uitvoert/afneemt. Een aantal mogelijkheden om overload te creëren zijn:
• Verhoging van de EMS weerstand
• Verandering van de arbeids-rustverhouding
• Verandering van de uitvoeringssnelheid van de oefening
• Implementatie van nieuwe oefeningen
• Verandering van de balans in de oefening
• Toevoeging van andere bewegingsvlakken
• Combinatie van verschillende trainingsdoelstellingen in een trainingssessie

Het verzwaren van de training door het toevoegen van gewicht is een mogelijkheid. Dit kan alleen wanneer dit juist begeleid wordt:
• De focus op het gewicht moet niet de focus op het lichaam wegnemen
• Volledig gecontroleerde uitvoering van de beweging
• De additionele gewrichtsbelasting moet een afgewogen risico zijn

Het succes van de miha bodytec is te danken aan het feit dat het een prettige manier van trainen is en dat de gewenste trainingsdoelstellingen nu wel worden bereikt. Wij raden een ieder aan, die het nog niet ervaren heeft, om er niet te lang mee te wachten.